vrijdag 30 maart 2018

Het Zwarte Water




Wat herinner ik mij van het Leiden van de jonge W.?

Duiven koerend op de Morspoort in de ochtend
De Koeliekerk in de Haarlemmerstraat
Hic est Domus Dei et Porta Coeli!

En het Zwarte Water

De Nachtbioscoop op de Hoogewoerd
In de steeg achter de neon Nooduitgang  
(on)zichtbaar de schim van Piet Paaltjens...
En eeuwige vriendschappen. En Drankhandel Boom..

Vriend J.lijdt nu aan Parkinson en vriend F.( zwaar longemfyseem)
mompelt almaar teksten over Voltooid Leven
in mijn mobiele telefoon:

“ Zeg, die Bob Dylan zong ons toch toe… Forever Young?!”

Belogen is onze generatie… door een Nobelprijswinnaar, nota bene!”

En in die zgn. Summer of Love
een (illegaal) Midzomernachtfeest in Hortus aan het Rapenburg
En een zelfmoord in de Kloksteeg - met een gasslang

En in de Witte Rozenstraat huisde Cassandra
de classica, mij toegenegen
die mij (zelf vertaalde) kwatrijnen voorlas (van Catullus?)
over Toscaanse krekels in het Najaar- hoe zij dood gaan…

bij wijze van voorspel…

Naakt
bleek zij nog veel zwaarmoediger dan ik!

Plus twee (mislukte) liefdes op de Korevaarstraat
en een op de Hooigracht

én het Zwarte Water

Geen opmerkingen: