woensdag 14 september 2022

Francofilie

 




Tussen het Koninkrijk Atlantis & het Koninkrijk Gods

ligt Klankrijk

een staat van welluidendheid


waarvan ik … consul in Rotterdam

Een erebaan. Men betaalt mij uit in Poêmes

& amoureus genot


Zo vond ik onlangs... Mata Hari in mijn bed

Merde! Ik had nog zó

om Brigitte Bardot verzocht!


O, zeehondjes, zeehondjes

was was ze mooi, toen ze nog jong was....


En eenmaal per jaar wordt ik gefêteerd

met een Grand Diner in de Eiffeltoren

tafelheren: Jean Cocteau & Pablo Picasso!


Het is goed oesters eten met u, cher ami Hollandais

Neem nog een glas Champagne Brut!”


Of in Maxim's met Generaal de Gaulle:


Nous ne sommes pas des cons, cher consul de Rotjeknor

nous sommes des copains!”


(O, ja? En Mei '68 dan?)

Ach, wat is er eigenlijk tegen Francofilie?


Het is alsof ik iets heb


tegen Eau de Vichy ... .


Ik savoureer inderdaad liever een Bordeaux!


En aan de voet van mijn residence aan de Westersingel

prijkt 'het Graf van de Onbekende Dichter'


Elk jaar, op quatorze juillet, zingt daar wijlen Jeanne Moreau


Le vrai scandale, c'est la Mort!


Daar is geen woord Frans bij!



Geen opmerkingen: