donderdag 16 mei 2024

Het Keukenkruid Peterselie

 

Het Keukenkruid Peterselie



                                Yakuran ni izure no hana o kusamakura


                                                Uit mijn kruidentuin

                                                welk kruidje te kiezen

                                               voor in mijn oersoep?

                                      Matzuo Basho (zeer vrij vertaald)



In de moestuin van Jozef Kahlman groeide enkel Peterselie


Er was een tijd dat wij correspondeerden, al kokkerellend

thuiskok Kahlman & thuiskok ik


maar ja, altijd die Peterselie van 'm ...!

Ik herinner mij de volgende (vol)zinnen


Peterselie,is de smaak van het Heelal!


Er gaat niets gastronomisch

boven een kommetje Petroselinum Crispum

alias de Oersoep


Joop Kahlman was een dichter, ontegenzeggelijk

( voorzien van twee tranen, een voor elk oog...)


Zijn enige troost die monomane moestuin ...

voor Kahlman was Peterselie als een hartstochtelijke Vrouw


Jozef Kahlman, Peterselie-Jopie , scheidt ons het koren van Kafka!


Si le grain ni meurt, wie maalt er om een Femme Fatale?













Geen opmerkingen: