donderdag 10 maart 2016

Bokito (en Kuifje)




Bezoek mij in Blijdorp, ten zuiden van de kangaroe
daar hang ik over de reling van mijn balkon 
op uitkijk naar de zwarte gaten in uw mantel
van puur koalabont, Madame Castafiore       

terwijl op de radio achter mij dreunt als nooit tevoren
uw favoriete aria:
                                   
                            Vrede! Vrede!
                            Kus de onderbuik
                            van Bokito de zilverruggorilla !

Ook zie ik daar, hoe kapitein Haddock in de nacht
zijn vuilnisvat op straat zet, boordevol Galaxiëen
driftig zijn pijp uitklopt daarin - Made in Belgium

                            Duizend bommen & granaten!
                            Vrede! Vrede!
                            Kus de onderbuik 
                            van Bokito de zilverruggorilla!

En hoe professor Zonnebloem, eeuwig verstrooid
aan gene zijde van het trottoir, trapt
in de angstuitwerpselen van Bokito, uit zijn kooi
alweer (!) ontsnapt

                             Pax! Pax! Pax!

                            Bombardeer geen non-combattanten
                            Vrede! Vrede!
                            Kus
                            de onderbuik van Bokito de zilverruggorilla!
                                      
Noem mij niet langer Verdediger der Aapvriendelijkheid
Bokito-city Rotterdam
als ik Bobbie uitlaat aan je Brandgrens
noem mij:
                        
                            Kuifje in de Hel


Geen opmerkingen: