dinsdag 22 maart 2016

Cohiba esplendido




                                             Ruik ik opnieuw die sigaren
                                             Dan word ik eensklaps zo raar
                                             Is 't omd­at HIJ ze rookte
                                             Of was de tabak mij te zwaar?                               

                                                                   Piet Paaltjens


Samen geuren zij sereen in mijn tuin
de poëtische waarheid
van de jasmijn
& de poëtische leugen
van de roos...
Of... ruiken zij juist andersom?

terwijl ik mijn Cohiba esplendido
rook
("Een typische longfiller met flink wat noot...")

O, geur, nièt enkel van de naaktheid van de roos
maar vooral
van het naakte uur van de waarheid

want zie, aan het eind van deze ochtend in Mei 
daalt een engel aan een parachute
van jasmijn

en roept: "Neem direct het vliegtuig naar Cuba!"

O, Holy Smoke! Fidel Castro  
wil weten 
waarom ik Zijn Sigaren rook:

"Companero de Holanda, omwille van het marx-leninisme?"

Fidel!

HOU 

OP!  





Geen opmerkingen: