zaterdag 13 augustus 2016

Gymnasiumgedichten I : Zwaluwzang




                              Opschrift in Pompeji

                   Eens vielen er lava en as in mijn stra­ten

                   :"Brandgrens, fak­kel, mini-zon..."
                   zo krassen nu toeristen graffiti
                   in mijn steen …

                   Apollo, sluit die grote monden voor eeuwig
                   die Pompeji met Hiroshima verwarren


De ochtend haast Botlek-grauw

Ik ontsteek een lucifer (natriumchloride)
aan de zijkant (fosfor)
van mijn Doosje met de Zwaluw

en ontbrand aldus mijn eerste sigaret
Wat?
Hoor ik daar in de straat mijn naam roepen?

Een uitbraak van de Vesuvius? Brandt Pompeji?

Snel hijs ik mij in de peplos 
van mijn driedelig maatkostuum
en haast mij naar het Stadhuis aan de Coolsingel

Te laat!

Er is al bijna niets meer over van Saguntum

en Carthago

en van Rotterdam !




Geen opmerkingen: