woensdag 22 augustus 2018

Door de eeuwen ontrouw





                                    Aegidus, wo bist du bleven ,
                                    mi lanct na dich…


                                    
Soms, op de klimop-omrankte paden van een bos
(Elfen dragen er een ster op hun borstzak…)
denk ik aan Frits Kirihio en Anton ‘Ay’ Rumainum
de twee Papoea-studenten in mijn jaar

Zittend naast Frits Kirihio
of was het Ay? Ze leken op elkaar
als twee druppels nacht
vroeg ik aan dat ebbenhouten, gegroefd  gezicht  :

Zeg, Rumainum, hoe vind jij dat nou, zo’n groentijd?

Ach, vrindje, bij de initiatieriten van mijn stam
moest ik zitten met mijn blote zak 
op een termietenheuvel, urenlang

Zo wordt je man bij ons op Vogelkop!

De Papoeas?  Wie herinnert zich nog de Papoeas?

Ik herinner mij Jozef Luns


Geen opmerkingen: