donderdag 16 augustus 2018

Het Tekort van Zaltbommel




Ik sta voor Troje met een wuivende helmbos op
mijn naam is Hector. Ik ben een held optima forma
want ik strijd voor een Verloren Zaak

Vervolgens plotseling middeleeuws ridder
op een sneeuwwit paard
deel ik in Tours mijn mantel met een loser
Nu heet ik plots Martinus …

En daarom moet ik straks naar Bommel ‘om de brug te zien’
samen met mijn jonge vriend Tom Poes
een blote ongelovige met een witte staart

Verzin een list, Tom Poes
zojuist zo druipnat
uit het Verkade-album “De Groote Rivieren”
hier aan land gekomen
als ooit Odysseus bij de Faiaken

Verzin een list!

Want wij stervelingen
lachwekkende stripfiguren zijn wij
thanatoi
want dag in, dag uit in oorlog met onszelf

              Troje is altijd overal…

en al onze Vrede is s  c h ij n  (peace in our time)
als het plotselinge wonder van een regenboog
boven  Zaltbommel

Niemand troost ons met een andere oever

Ook niet de HogeVrouw, die nu aan komt varen
met luid een negrospiritual
op haar koffergrammofoon

              Oidipoes heeft geen zwarte moeder

Er staat niet wat er staat!


Geen opmerkingen: