donderdag 25 augustus 2022

Bokito & Kuifje

 



Bezoek mij in Blijdorp ten zuiden van de kangoeroe

daar hang ik over de railing van mijn balkon

op uitkijk naar de zwarte gaten in uw mantel

van puur koalabont, Madame Castafiore


terwijl op de radio dreunt als nooit tevoren

uw favoriete aria


Vrede ! Vrede! Kus de buik

van Bokito de zilverrug gorilla


Ook zie ik daar, hoe kapitein Haddock in de nacht

zijn vuilnisvat op strat zet, boordevol galaxieën

driftig zijn pijp uitklopt daarin – Made in Belgium


Duizend bommen en granaten

Vrede ! Vrede ! Kus de buik

van Bokito de zilverruggorilla


En hoe prof. Zonnebloem, eeuwig verstrooid

aan gene zijde van het trottoir, stapt

in de angstuitwerpselen van Bokito

uit zijn gevangenenverblijf alwèèr ontsnapt


Pax! Pax! Pax!

Bombardeer geen non-combattanten

Vrede! Vrede! Kus de buik

van Bokito de zilverruggorilla!


Rotterdam, noem mij niet langer

Verdediger der Mensaapvriendelijkheid

als ik Bobbie uitlaat aan de Brandgrens


noem mij :


Tintin en Enfer!





Geen opmerkingen: