vrijdag 26 augustus 2022

Varkens - de varkenstovenares

 


Haar billen varkensroze, zo lag zij

de koningin van het rijk der lusten

klaar voor mij iedere nacht


Maar... zie, elke kus van haar was als een doodkus


En, ach, al mijn arme, knorrende roeikompanen

dag & nacht meer tot vadsigheid verslobberend

rond de welvaartstrog die Holland heet


Want waar op aarde kun je lager zinken

dan in de Lage Landen?


Ik moest op reis, steeds opnieuw op reis

maar kwam nooit weg


Zij was te betoverend, Circe (Miss Piggy)


Haar reputatie:


Zij zou mensen veranderen in … varkens! “


maar ik die jarenlang haar minnaar was

ik zeg u, het was andersom


mijn varkenshart, varkenshersens, varkenspen(i)s

zij kregen meer en meer iets menselijks

onder het genot van haar strelingen


en daarom moest ik uiteindelijk

terug naar Ithaka


waar ik heden enkel nog op papier besta

als Bestevaer Odysseus

               huisman &

             pantoffelheld

vaste partner van de zeug Penelope!


Geen opmerkingen: