zaterdag 28 mei 2016

Het tekort van Zaltbommel



                                                                                       voor Joep Belien


Ik sta voor Troje met een wuivende helmbos op
mijn naam is Hector
Ik strijd voor een Verloren Zaak

Vervolgens in de Vroege Middel eeuwen
sneeuwwitte ridder op een sneeuwwit paard
deel ik mijn mantel
met een loser
Nu heet ik plots Sint Maarten

Toen moest ik per se naar Bommel om de brug te zien
- de stalen overgang naar de Moderne Tijd
samen met mijn jonge vriend Tom Poes
een ongelovige met aan zijn blote kont
een grote witte staart

Verzin een list, Odysseus
zojuist druipnat aan land gekomen
verzin een list

en waar is Nausicaa

Want zoals wij mensen zijn…
dag in, dag uit in oorlog

Is Troje dan altijd overal?

is ons leven
als het wonder van een regenboog
boven de brug naar Zaltbommel

te kort …

te kort…

Er staat, Martinus, wat er staat!
.



Geen opmerkingen: