woensdag 28 februari 2018

Abrikozen





Ik moest de paden onderhouden
van de begraafplaats aan de Akerstraat
Ik harkte, ik schoffelde, ik zaaide grint 
haalde (verlepte) grafstukken van de graven

Het was een Jaren Vijftig-Augustusmaand 
Bij regen school ik in het lijkenhuisje
Ik draaide er mijn eerste shag

Ik spelde de namen van de overledenen: Kockelkoren, Bisscheroux....
Ik rekende de duur van hun (vergane) levens uit
Bij de kindergrafjes meestal nauwelijks een jaar
Die waren nu in Jezus' armen

Ook prijkte er een foeilelijk Monument voor Belgische Soldaten
Geïnterneerden uit de Eerste Wereldoorlog
Losers,hier aan de Spaanse Griep gestorven…

Later kwam er bij de Ingang aan de Akerstraat
een plaquette met de namen van alle Joden
in de Tweede Wereldoorlog  afgevoerd
Maar toen had ik mijn geboortestad allang verlaten

Van het geld van dat zwart vakantiebaantje
kocht ik bij de bakker aan de andere kant
van de Akerstraat 
een abrikozenvla voor thuis

En in het Verre Oosten was toen Korea

En Hiroshima
vol radio-actieve bloesem (abrikozen?)

En Formosa

Heet nu Taiwan.

Geen opmerkingen: