zondag 2 juni 2019

Rotterdam - een programmatisch gedicht









                                 ‘De lyriek is de moeder van de politiek’

                                                                            Lucebert

Ik trachtte de rot uit Rotterdam te halen
Politiek was voor mij daartoe poëzie,
voortgezet met andere middelen’

En dus moést ik mij wel verzetten tegen Valse Poëten
Het fortuin was daarbij niet aan mijn zij

Ik pleitte voor de markering van de Brandgrens
Dat is gebeurd

Maar het kinetisch beeld ‘de Koningin van Lombardijen’
(voor de wijk Lombardijen)  is nooit is uitgevoerd

en ‘het Monster van Loch Nesselande'
(voor de wijk Nesselande) al evenmin

Wel kwamen er haiku’s in de Karel Doormanstraat
maar een werkelijke Straat van Vrede werd het niet

en wat de kolossale Tiet boven het Grote Kerkplein betreft
zodat de Rotterdammers eindelijk eens
zorgeloos zouden kunnen gaan drinken…
bleef het bij schertsen & een Schets
Ik trachtte de Rot uit Rotterdam te halen
Voor mij moest het De Stad van Erasmus zijn

Het lukte niet. Misschien …een ander…ooit…


Geen opmerkingen: