donderdag 8 juli 2021

Rothko


Rothko Grey, Orange on Maroon 60/8


De schilder zit vast in zijn schilderij
_ ik loop bij hem binnen_
te veel oranje, zegt hij
te veel sinaasappel! Was ik maar een dichter!

Wat een impasse! Ik ga terug naar mijn Stilte
het Museum , waarvan ik hoofdconservator ben
Hoe kan ik, mijn vriend de schilder helpen?

Ik dicht een regel over sinaasappelsap
en nog een
over het gebruik van ORANGE in Vietnam

Het is Jaren Zestig
tenslotte
is het gedicht klaar

Haast ik mij
over 42nd Street
terug
naar het atelier van Mark Rothko

Heeft hij inmiddels het absolute benaderd
met één enkel laagje
Grijs

De kleur van rottende haring
zegt hij, dat past bij al dat Oranje!

Heeft hij het doek aan
The Dutch verkocht
aan het Boymans
in Rotterdam

En het
Maroon dan, zeg ik, en het Maroon dan? You moron!

Zelfmoord is nu onvermijdelijk

De schilder slaat de hand
aan zijn penseel

(Vrij naar Frank O’Hara, ‘Waarom ik geen schilder ben’)


 

Geen opmerkingen: