vrijdag 22 juli 2022

Oostplein

 



Ik stak het Oostplein over 

om het  bewegend Tinnen Soldaatje

- pur sang constructivisme 

in de etalage van het warenhuis Kozynski

Het exemplaar bleek niet te koop


Terug naar Grand Hotel Polanski

wachtte mij daar een jonge vrouw uit Lodz

mijn vertaalster, lid van de Poolse auteursbond 

Monica Lesczynska


(een pseudoniem?)


Bepaald geen KZ-profiel, La Monica 

Integendeel!

Vuurrood mollig – een Freudiaanse droom


Wij zijn vandaag de dag een democratie in Polen

net als bij u in Holland!


En wij maar paren... paren...paren...

ofschoon ik eigenlijk monogaam

maar ja, ver van huis!


Dus... niks de wereld is 

een misantrope

globe

van Pool  to Pool


maar 


daar was laatst een meisje Lodz


Stanislawa Kuszynska


(Haar ware naam??)   


Ik stak het Oostplein over 


en ik was terug in Rotterdam

alsof ik nooit was weggeweest



Geen opmerkingen: