zondag 8 juli 2018

Het Tekort van Zaltbommel




Ik sta voor Troje met een wuivende helmbos op
mijn naam is Hector. Ik ben een  Held in optima forma
want ik strijd voor een Verloren Zaak...

Vervolgens plotseling  middeleeuws ridder
deel ik in Tours mijn mantel met een loser
Nu heet ik plots MartinustNijhoff

En daarom moet ik straks naar Bommel ‘om de brug te zien’
samen met mijn jonge vriend Tom Poes
een ongelovige naaktloper met een witte staart

Verzin een list, Tom Poes
zojuist zo druipnat hier aan land gekomen 
als Odysseus bij de Faiaken, ooit
verzin een list

Want wij mensen zijn thanatoi, onzalige stervelingen
lachwekkender
nog dan stripfiguren in de Donald Duck

want dag in, dag uit, in oorlog
met onszelf
Troje is altijd overal…

en daarom is vrede -  peace for our time
als het wonder
van plots een regenboog boven Zaltbommel

      s  c  h  i  j  n

Niemand troost ons met een andere oever

ook niet de Vrouw, die  aan komt varen
met een negrospiritual
luidkeels
op haar koffergrammofoon

Oidipoes heeft geen moeder

Er staat niet wat er staat!

!




Geen opmerkingen: