vrijdag 24 april 2020

De Haring



                        Wie drie dagen lang haring-
                        ogen eet
                         al zijn vorig leed vergeet…

                        Oude Leidse Volkswijsheid

Ik behoor tot de dood-
eenvoudigen
met een matzilveren staart

O.k.! Ik ben een loser, gekidnapt uit de Noordzee
maar zonder mij krijgt geen kampeerder
zijn tentje overend!

En op je tong van minnaar, Hollander
(vol VOC-papillen...)
ben ik zilt als een zeemeermin, puur malsheid

maar in Leiden , op 3 Oktober
op een snee wittebrood
(ontdaan van Leidse Bek...)
als een mummie , muf
oudbakken
in het Rijksmuseum van Oudheden
Rapenburg 28
(opgericht in 1818)

Hoor, hoe jullie Hooligans me aanroepen, sindsdien
in jullie voetbalstadions

                    Hi! Ha! Haringlul!

Wee mij , tragisch zeebanket
matchfixing met zeehondjes
èn met Brigitte Bardot

o,o, wat was ze mooi
toen ze nog jong was!

Geen opmerkingen: