maandag 27 juni 2016

Brexit- Meerkeuzenvraag.



Bij de multiple choice-examens in het onderwijs is de tweekeuzenvraag zelden nog in gebruik.
De meerkeuzenvraag al  geniet als sinds jaar en dag verre de voorkeur. Omdat die echt iets meten kan.
.
Pijnlijk is dat zulks bij referenda niet het geval is, waardoor de
uitslag niet anders dan zwaar vertekend  kan uitvallen.
Wat Brexit betreft  had de vraag als volgt moeten worden gesteld:

a) Voorkeur voor Uittreden
b) Lichte voorkeur voor Uittreden
c) Lichte voorkeur voor Blijven
d) Voorkeur voor Blijven

Ik denk dat zowel b als c  de grote stemmentrekkers zouden zijn
geweest en dat zou de komende onderhandelingen tussen  UK en Europese Unie  in een heel ander, vooral veel creatiever perspectief plaatsen dan nu.
Het zou bv. kunnen leiden tot een vooralsnog niet-uittreden van de UK met bv. een ‘proeftijd’ van twee jaar. In die periode zouden dan de hervormingen die de EU
sowieso broodnodig behoeft,  kunnen worden doorgevoerd. Hetgeen dan weer een uiteindelijk 
blijven van de UK tot gevolg zou kunnen hebben





Geen opmerkingen: