donderdag 6 oktober 2016

Knemulnieuws: de Kunstroute

Kné meldt:
Op 15 en 16 Oktober 2016 is het weer Kunstroute in Kralingen( zie voor het gehele programma www.kunstroutekralingencrooswijk.nl)
Ook ik houd dan open huis van 12 tot 18 uur. ( Voorschoterlaan 137)

Wat valt er te zien?


Voornamelijk tekeningen op A-4 formaat.

Waarom het formaat A-vier?

Ik ben een dichter die tekent. Niet een tekenaar die dicht…
A-4 is het formaat van een bladzij.

Hoe ga ik te werk?

Het begint met een ‘gedachteloze’ ( intuïtieve) krabbel  
soms in een vergadering of tijdens een telefoongesprek gemaakt.
Die droedel is uitgangspunt voor de tekening.
Die tekening wordt ingekleurd. Meestal met acrylverf.

Heb ik een vooropleiding gehad?

Nee, ik ben een autodidact. De enige begeleiding die ik ooit gehad heb - als middelbaar scholier - is die van  tekenleraar Henk Fonville op de Tekenclub van het Bernardinuscollege in Heerlen. Dat is dus lang, lang geleden…


Wat kost een A-4 tekening en waarom is dat zo weinig?

Het gros van de  A-4 tekeningen gaan voor materiaalprijs de deur uit (20 euro)
Ik vind het nu eenmaal leuk om tenminste eenmaal per jaar een anti-kapitalistische daad te stellen.
Je moet toch wat in deze barre tijd

Het motto van een en ander blijft daardoor ( gedachtig het woord van Vincent van Gogh, die de vurige wens koesterde, dat zijn werk ooit bij ieder arbeidersgezin aan de muur zou hangen – het is ‘enigszins’ anders gelopen…)

“Iedereen in de Rijnmond een Kneep aan de muur , dat maakt pas gelukkig!”

Hoeveel  A-4 tekeningen zijn er ?

Het streven  van deze pensionisto -  nooit pensionado zeggen – want dan lig je op rug in Benidorm… - was:  iedere dag een ‘goede’ tekening maken.
Dar is niet gelukt.
Ja, zeg, ik ben Picasso niet!
Maar de productie is niettemin hoog. Als pensionisto wordt je nu eenmaal niet meer afgeleid door ‘trivialiteiten’  als een baan, vaderschap, politiek, etc.

165 tekeningen , die ‘goed’  zijn bevonden c.q. ‘er mee door kunnen’ zijn dus in de aanbieding

Wat staat er op die A-4 tekeningen?.

Veel dierentekeningen dit jaar (40) . Ook veel zeemeerminnen  en andere (half)naakten 
Verder clowns, juristen,  medici, fietsers, dichters, boektitels- the usual suspects

Wat valt er verder te genieten?



Mijn nieuwe dichtbundel op 4 sept  uitgekomen

                               Trompenburg
                        Arboretum & tuinen
              (uitgave De Contrabas, Utrecht , 2016)
                   Kunstrouteprijs (eenmalig ) 10 euro

Hierin  69 gedichten, grote en kleine,  over bomen, planten
en bloemen
Trompenburg  ligt op  vijf minuten lopen vanaf mijn huis


Wat  is het  Kunstroute-adres?

Het adres is: Manuel Kneepkens
Voorschoterlaan 137
3062KL Rotterdam

010 4142591


Welkom!

Geen opmerkingen: