vrijdag 1 december 2017

Pensionado - Non-Pensionisto



Ik zag Petrarca op zijn racefiets
als eerste over de finish gaan op de Mont Ventoux
Hij won de Gele Trui die dag!

En ‘s middags woonde ik een wedstrijd bij 
van zaalvoetbal in de Sixtijnse kapel
tussen het elftal van Michelangelo
Azurri, in satijnen shirts, hemels blauw 
en dat van Dante Alighieri
( in helrood brokaat)

uitslag: 0 -0!

Wat deed ik in het Italië van de Renaissance?
Was ik Erasmus Rotterodamus
nagereisd?

Want ik zou toch wandelen gaan, deze zomer
met Boeddha & Lao Tse
ergens in  de bergen van China!?

Arme Pensionado God houdt niet van oude mannen
met hun zure gulp halfopen - uit pure vergeetachtigheid
         
          zij die de roaring of the tiger horen
                    de komende doden  
                         groeten u!
            
God houdt uitsluitend van jonge, naakte vrouwen
met een antiek marmeren profiel!

Geen opmerkingen: