zondag 24 april 2016

Filmgedichten 4: La Notte

                                         


Half vijf in de ochtend
dronken van de wijnen uit mijn vaders kelder
lig in het logeerbed
en luister naar de merels, plotseling wakker

Eentje hoor ik hoog in de Magnolia naast mijn ouderlijk huis
hij zingt over Philemon & Baucis
het oud, verknocht echtpaar
uit de Metamorfosen van Ovidius

En een tweede in de Lijsterbes
bij het voetpad naar het Grotius-gymnasium
fluit, hoogst erotisch
passages uit de Ars Amatoria

Ach, de derde
in de appelboom van achterbuurman
keel-, neus- en oorarts Lubbers
is al aan het eind van zijn Latijn…

O, Ovidius Naso,  nu nog de knackebrödachtige
Zang van de Cicaden….

(En naast mij Monica Vitti

als in Antonioni’s La Notte  …)

Dan zou ik volmaakt gelukkig zijn
in Heerlen-Coriovallum

in de Bongaertslaan





Geen opmerkingen: