zaterdag 26 december 2015

Abou & ik


Ahmed Aboutaleb kwam ik voor het eerst tegen op de Conferentie over Veiligheid, door de gemeente Rotterdam gehouden in 2006 in of all places … de Efteling. Hij bleek daar te zijn in zijn hoedanigheid van adviseur van het gemeentebestuur van Rotterdam. Die conferentie was het gevolg van een slimme zet van toenmalig burgemeester Ivo Opstelten op de indiening van een motie door mij namens de Stadspartij waarin gevraagd werd over een Conferentie over de Politie. Want daar schortte toen het nodige aan. Nu nog, trouwens . Eigenlijk is het na de ombouw tot Nationale Politie alleen maar erger geworden. De politie dat is ‘des burgemeesters open zenuw’ ,  in heel Nederland is dat zo.   Specifiek daarover debateren , dat  wilde Ivo  duidelijk niet. Hij zei, dat hij wel kon instemmen met een verbreding van de focus van de motie, een Conferentie voor Veiligheid. En of ik met die toezegging tevreden was. Daar zei ik ja op, tenslotte was ik fractievoorzitter van een kleine partij,  in de oppositie, dat ook nog,  en mijn motie  zou het zeker niet gaan halen. En binnen het kader van Veiligheid, zou de positie van de politie ongetwijfeld aan de orde komen. Maar natuurlijk had Opstelten dat plan voor een Conferentie over de Veiligheid al lang in de la liggen. Blijkbaar wilde hij mij wat eer gunnen. Want ik was net als Ivo ‘een Leijenaar’ en dat was heilig voor hem. Daarover een andere keer.

Dus daar zat ik daar in  de Efteling plots ’s middags tijdens de lunch  aan de soep tegenover Ahmed Aboutaleb. ( Of hij die soep daadwerkelijk heeft opgegeten weet ik  helaas niet meer. Jammer, want interessant om te weten, achteraf bezien. Want die soep was zeker niet halal, want… met oer-Hollandse balletjes!)
“Mijn zus zit bij jou in de partij…” zei Abou en hij zei het haast beschuldigend:
zo van hoe is het mogelijk, dat  Latifah geen lid van MIJN Partij van de Arbeid is, maar van jouw kabouterpartijtje…
“ Wel , Ahmed Aboutaleb, word Rotterdammer, dan kun je ook lid worden van de Stadspartij.”antwoordde ik . Ja, soms weet ik gevat uit de hoek te komen.
Daar moest hij was meesmuilend om lachen, maar ik was de Raad nog niet uit
of….Ahmed was verhuisd  naar onze stad en … als  kersverse burgervader van Rotterdam aangetreden bovendien!
Daar pleeg ik, al fabulerend,  het volgende over te vertellen, een dichter in de raad ( ik, zei de gek!) was nu niet meer nodig, we hadden nu immers een dichter… als burgemeester!
Want, wis en waarachtig, Aboutaleb is een dichter . Zo heeft hij het werk van de Libanese- Franse dichter Adonis vertaald, zeg maar : herdicht,  een van de grote namen in de Arabische wereld, waar poëzie oneindig belangrijker is dan bij ons.
Op de Rotterdamavond, voorafgaande aan Poëzie International, in 2009 georganiseerd door uitgever Arie van der Ent en mij, heeft hij daar met groot succes uit  zijn vertalingen van Adonis voorgelezen.

Nu was het zo, dat als ik een nieuwe dichtbundel voortgebracht had, ik de burgemeester -van - dienst altijd vroeg het eerste exemplaar in ontvangst te nemen. Dat was bij Opstelten het geval met De Lustgouverneur en  Het Dolfijnenkostuum.
Ook  Abou moest er aan geloven. In 2013 nam hij in het toen nog bestaande
Literaire Cafè ‘Tsjechov & Co (inmiddels failliet…)  op Katendrecht mijn “ Zomer voor alle seizoenen” in ontvangst.
Bij die gelegenheid hield hij een speech , waarin hij o.a. zei dat ik zijn derde meest geliefde Nederlander was… De bronzen medaille dus. De twee anderen bleken te zijn: Ahmeds’ vrouw en Koningin Beatrix…

In 2015 vroeg ik hem weer, ditmaal voor de boekpresentatie van  Kaleidoscopie van een Jaar in Boekhandel Snoek  aan de Meent . Omdat Beatrix inmiddels afgetreden was, verheugde ik mij zeer op de speech. Ik maakte nu immers grote kans op de zilveren medaille!.
Maar de Boekpresentatie viel uitgerekend in de week van Charlie Hebdo en Abou moest afzeggen .
Maar een maand  later kreeg ik  een email van hem. Hij wilde die bundel toch wel graag hebben….. en nodigde mij uit om op het Stadhuis een kopje koffie met hem te drinken en de bundel mee te nemen (gesigneerd! ).
Uiteraard deed ik dat.

Eenmaal gezeten in de Burgemeesterskamer, waar ik sinds het vertrek van Opstelten niet meer geweest was, vroeg Abou mij, of ik niet vond dat er iets veranderd was.. Ik keek om mij heen maar alles leek nog het precies hetzelfde als bij Opstelten :het meubilair , de quasi Oud-Hollandse lambrisering, het schilderij aan de wand , een kolossaal Havenzicht-  ja, wat anders! -  alles precies hetzelfde als bij Oppie.
“Kijk eens naast je kopje, Manuel…”
En daar, verdomd, prijkte niet het gebruikelijke (Maria)kaakje, maar een … dadel!
Ik was toe net Soumission van Houellebecq aan het lezen.  En daar begint de (alledaagse) islamisering van Frankrijk  onder de ‘gematigde’ moslim-president  Mohammed ben Abbas, die met behulp van links Marine Le Pen van het Front National  in de tweede verkiezingsronde had weten te verslaan, ook met een op het eerste gezicht onbetekenend incident. Dat zei ik hem.
Abou  lachte schaapachtig.
“Een geintje’  vertrouwde ik hem toe: “het is maar een geintje…”
En toen opeens viel bij mij de Euro .
 Abou wil minister-president worden !
De PvdA staat zo dramatisch laag in de peilingen .. als Abou hoog ! Vooral bij rechts is hij uiterst populair met zijn “Rot maar op als je het hier niet bevalt!”
De PvdA kàn niet anders dat hem tot lijsttrekker bij de landelijke verkiezingen maken. Want Asscher is niet echt een stemmentrekker. En de rol van Samsom is overduidelijk uitgespeeld.
Wilders’ PVV mag dan vrijwel zeker bij de volgende verkiezing de grootste partij worden, maar... de PvdA onder Abou met een dramatische come-back tot tweede partij van Nederland geworden, zou met D66 en CDA  een voldoende stabiel kabinet kunnen vormen. Desnoods aangevuld met de VVD.
Voilà, de zoon van een analfabetische imam, ‘een geitenneuker’ uit het Rifgebergte : de volgende premier van Nederland! 
Wie zal zich daar nu het meest in zijn graf om om gaan draaien, Pim of Theo? 
Dat zei ik hem.
Aan ‘geestigheid’ van mijn kant nooit geen gebrek..

Wat Abou mij toen antwoordde, ga ik hier niet onthullen, want het
is mij onder de grootste  geheimhouding toevertrouwd.

Geloof me, lezer, u gaat nog van ons horen!


Geen opmerkingen: