zaterdag 6 mei 2017

6 Mei - Piazza di G.W.Borghese - G.W.Burgerplein




In mijn slapeloze nachten hoor ik ze krijsen
als in Gethsemanee, de doodskopapen
Diergaarde Blijdorp is hier niet ver vandaan

En G.W.Burger?
Een godvergeten filantroop

En ik ?

In alle spiegels van mijn naakt bestaan
zie ik mijn tegenstander, vrijwel zo on-
behaard als ik

Zijn dunne glimlach net een ijsschots
in de Hades
Een naakte aap. Een doodskopaap

Zie, hij haalt de trekker over van zijn wapen
“Grijns of ik schiet, Paljasso!”
Hij is net als ik, de Dood, luguber…

O, jij ex-operaliefhebber, fantoom van op TV
zal men ooit dit klein, burgerlijk plein
vernoemen naar jou, armzalig katholiek
gelegen in de dark room van je graf in Provenzano

bespot als polder-Mussolini

“Menéér, u demoniséért mij zo!

Benito, die was Hétero! ”







in : Manuel Kneepkens, Een Lange Neus, Azul-Pres, Heerlen, 2017

Geen opmerkingen: