woensdag 16 augustus 2017

De Keizer van Doorn


Als kind (van vier vrouwen)
loerde ik in huis Doorn door het sleutelgat
en zag het aarsgat van de Keizer

Hij zat op zijn toiletbril als op een Lippizaner schimmel
en las een whodunit  van Ellery Queen
‘De moord op Ina Damman ’
( Hoofdverdachte: Simon V., een doornig literator)

Buiten hing als een groot, glinsterend pantser
het uitspansel boven Wereldoorlog I 
een volkenmoord zonder weerga. 

                 ‘ Ach, was ik maar Keizer 
                  in het Land van de Rijzende Zon
                  dan was mijn titel Tenno
                  Keizer van het Heelal!’

Aldus der Kaiser, in zalige onwetendheid
( 'Wir haben es nicht gewusst')
van Neurenberg en Tokio

En een drol ontsnapte, zuchtend
monsieur Le Boche, de Pruis von Hohenzollern
uit de sepia loopgraaf van zijn billen
                          
IK oorlogsmisdadiger?  Geen sprake van!
Ik ben zo onschuldig als de Keizer van Japan!


Geen opmerkingen: