donderdag 24 augustus 2017

Schilder & schildersmodel



Vandaag dacht ik,.laat ik een portret maken van M.
Zij is van mij van alle vrouwen  in mijn leven mij toch het meest nabij geweest
Had ik haar lief?
Laar ik het zo zeggen, altijd was daar mijn verlangen naar haar en dat verlangen was op zijn sterkst, als het op zijn onmogelijkst ter vervulling. Als zij bij haar man en kinderen was.
Misschien typeert mij dat.
Een vrouw moet van een ander zijn , wil ik haar hartstochtelijk beminnen. Het moet verboden fruit zijn. Fruit uit het Paradijs

Nooit heb ik M. voorgesteld haar man te verlaten. Ofschoon ik op het punt gestaan heb
Ze zou het trouwens niet hebben gedaan. Niet zozeer om hem. Om de kinderen
Ze had teveel lijden en droefheid gezien bij de scheidingen om haar heen , zei ze.
Haar kinderen konden haar niet missen, zei ze.
Maar toch óók om hem.
Ze was te zeer verknocht aan hem geraakt, zo verontschuldigde zij zich,  toen zij eerst aarzelend, maar al gauw volmondig een relatie met mij aanging. Met mij, Peter Pan forever young!
Hi, haar man, noemde immers zichzelf de meest gelukkig gehuwde man van R. en in die  (gelukkige ) waan wilde zij hem laten

Verleidde ik haar? Nee, zij verleidde mij met haar voorstel naakt voor mij te  poseren
Het was een hoogst klassieke casus, de onz . De verliefdheid van de schilder op zijn schildersmodel. En  andersom. De verliefdheid van het schildersmodel op haar schilder.

Zou Vermeer verliefd zijn geweest op het meisje met de parel ?.
En is die parel toen gesmolten door het vuur van hun beider liefde?

Ik mis M. met haar parel lach. Ik mis haar, tot op de dag van vandaag.
Kon ik haar ziel maar schilderen. .

Ik staar naar een leeg canvas.


Geen opmerkingen: