zaterdag 16 januari 2016

Homerus


                                                           voor Ben Herbergs


Ik kom grààg in Maastricht, zegt Homerus
Want daar valt veel te horen
en te ruiken bovendien
en je weet, ik lijd aan slecht zicht

dus ben ik dol op Harmonieën, Fanfares  
& André Rieu, Vrijthofs vrolijke fiedelman
Die vooral!

En ik hoop dat ooit de Mastreechter Staar
heel de Ilias zingzeggen zal. Ik wacht af!

En…o, o,  de geur van versgebakken vlaaien!
De pruimen- , de abrikozen-, de kersen-
en de kruisbessen- met schuim!
O, ruikbaar Maastricht.

Hoewel ik mij òòk buitengewoon senang voel
in Buiten-Mongolië, bij de strotzangers aldaar
die reciteren daar immers fenomenaal tekstvast
de Odyssee- naast de Koran
wolvenluidkeels,  nachten lang! !

En verderop, aan de universiteit van Pyongjang
op verzoek van Kim Jong-un, ‘De Geweldige Leider’
‘De Briljante Kameraad’.
geef ik daar volgend jaar een cursus Homerisch lachen

want inderdaad, daar valt veel te lachen, daar in Noord-Korea

om alles
de atoombom, de angst van het Westen
het Heelal

Zij, de Ondoorgrondelijken, lachen daar zelfs om Niets!


Geen opmerkingen: