zaterdag 13 februari 2016

Rotlimbo



In de eetkamer van mijn grootouders
aan de Akerstraat in Heerlen
hing een schilderij

voorstellend de Boompjeskade, circa 1900
ratelende paardenkarren, de boot naar Harwich, De Batavier
onder stoom. Ochtendmist.
Een menetekel, achteraf bezien

Ook huisvestten mijn ouders in Terwinselen-Schaesberg
na het Bombardement
een Rotterdammertje ‘om aan te sterken’
(op vader’s zwart-wit kiekjes is haar roze strik haast tastbaar)
 maar toen was ik nog ongeboren

Vooral de Jaren Vijftig herinner ik me
ritten verveling
in grootvader’s gammele Buick
hobbelend door de Maastunnel

Richting
’t kantoor van Homo Bonus
-landelijke inkooporganistie
van de r.-k. middenstand _
hoek Statensingel(?) – Walenburgerplein(?)

Homo Bonus! Homo Bonus!

Toen wij uit de Mijnstreek vertrokken

vertrokken wij uit Rotterdam!

Geen opmerkingen: